Ensimmäinen kantoliinani oli erittäin onnistunut ostos ottaen huomioon olosuhteet.

amazonas-liina%20003b-normal.jpg

Liina on kudottu Amazonas Carry Sling Kalahari, jonka raksamitalla mittasin 4,6m pitkäksi (Amazonasin sivut sanovat mitoiksi 450cm x 70 cm, kankaan neliöpainoksi 180 g/m²). En ole vielä yli kymmentä erilaista kantoliinaa testannut, mutta tämänhetkisen kokemukseni mukaan sanoisin tätä ohuimmasta päästä olevaksi ja melko helpoksi kiristellä ja sitoa. Ohuutensa vuoksi varmasti parhaimmillaan pikkuisen tyypin kanssa.

amazonas-liina%20006-normal.jpg

Tämä kantoliina oli tosiaan melkoisen sokkona saatu yksilö. Olin kiinnostunut kantamisesta ja tiesin, että kantoliinat ovat melko kalliita. Kun vanhempani sitten reissasivat ja kysyivät, mitä saisi olla tuliaisiksi, heitin sitten ilmoille: "tuokaa kantoliina". Siinä vaiheessa en tiennyt, että kantoliinoja on erilaisia ja erituntuisia, enkä tiennyt kantamisesta oikeastaan hölkäsen pöläystä.

Äiti lähettää viestiä reissusta:
Äiti: "Olen täällä lastentarvikeliikkeessä. Näitä kantoliinoja on erilaisia. Millaisen haluat?"
Minä: "Millaisia siellä on? En tiedä."
Äiti: "Täällä on esimerkiksi joku Moby, joka puetaan päälle niin kuin paita ja vauva laitetaan siihen kyytiin. Otanko sellaisen?"
Minä: "Ei, tuo joku ihan tavallinen."
Äiti: "Minkä värisen haluat?"
Minä: "Tuo joku kivan värinen. Ei sinistä, mutta muuten ihan sama, kyllä sä tiedät."

kantoliina1-normal.jpg

Kun olin jo saanut tämän liinan, kuulinkin tutulta, että trikoinen liina voisi olla hyvä alkuun. Ehdin jo vähän stressata, että miksei tullutkaan trikoista pyydettyä. Sain kuitenkin trikoisen ilmaiseksi kaverilta ja taisin käyttää sitä pari kuukautta. Sitten kokeilin tätä kudottuani ensimmäistä kertaa, ja 5-6 kg vauvaa tuntui paljon kevyemmältä kudotussa liinassa. Niinpä trikoinen liina jäi kaapin pohjalle ja tämä pääsi käyttöön.

Antamillani toiveilla on suorastaan ihme, että reissusta tuliaisiksi löytyi kudottu liina, joka oli oikean pituinen minulle - riittää kietaisuristiin - ja jolla oli hyvä harjoitella pikkaisen kanssa. Kulunut kesä oli myös kuuma, joten ohut puuvillaliina oli näin jälkikäteen ajateltuna oikein sopiva kaveri meille. Onnea liinahankintoihin!

PS. Kantoliinaviikon 2014 takaumatorstai!